måndag 4 oktober 2010

Åremössor!

Nu är jag färdig med mina första åremössor. De blev så härliga & gosiga! Dessa ska bli presenter, men en plommonlila är på gång till mig själv också. Virkade blommor som jag fäste på en säkerhetsnål, så man kan välja vart den ska sitta eller om man vill ha mössan utan dekoration. Då mössorna inte är till något barn tänkte jag att det inte var någon säkerhetsrisk, annars hade jag nog sytt fast dem istället.
Lilla I fick agera modell för att visa hur den ser ut på.

Mönster: 34 maskor på stickor 10 mm, sticka resår (varannan rät varannan avig) tills stycket mäter 50cm. Sy ihop uppläggningssidan med avmaskningssidan. Tråckla och snörp ihop ena änden.
Blomma:
Gör 6 lm och slut dem till en ring med en sm.
-Varv 1: 3 lm *1 st, 1 lm* om ringen. Upprepa 5 ggr.
-Varv 2: *1 fm, 1 lm, 1 st, 1 dst, 1 st, 1 lm, 1 fm* om bågen. Upprepa 5 ggr = 5 blomblad.
-Varv 3: Vänd arbetet så du virkar på avigsidan. *3 lm, 1 fm* med nedtag mellan blombladen. Upprepa v ut.
-Varv 4: Vänd tillbaka arbetet. I varje båge virkas nu * 1 fm, 1 lm, 2 st, 2 dst, 2 st, 1 lm, 1 fm*. Avsluta med en sm.
-Varv 5: Vänd arbetet så du virkar på avigsidan. *5 lm, 1 fm* med nedtag mellan blombladen. Upprepa v ut.
-Varv 6: Vänd tillbaka arbetet. I varje båge virkas nu * 1 fm, 1 lm, 2 st, 3 dst, 2 st, 1 lm, 1 fm*. Avsluta med en sm.
-Varv 7: Vänd arbetet så du virkar på avigsidan. *7 lm, 1 fm* med nedtag mellan blombladen. Upprepa v ut.
-Varv 8: Vänd tillbaka arbetet. I varje båge virkas nu * 1 fm, 1 lm, 3 st, 3 dst, 3 st, 1 lm, 1 fm*. Avsluta med en sm. (http://handmadebydodo.blogspot.com)

Material: Milanogarn från KAKI.se, Virkgarn Viva Marks&Kattens, virknål nr. 3





Inga kommentarer: