fredag 14 november 2008

Kimono...

...eller omlottklänning. Färgerna och mönstret känns lite japanskt så jag kallar den för kimono. Det gick enkelt att sy och denna gången hade jag strykbrädan uppe och strykjärnet påsatt för att kunna pressa under tiden, och vilken skillnad det blev! Ser mycket mer välgjort ut och så var det lättare att sy snygga sömsmåner.


Måste tillägga att jag har gjort ALLA snedslåar (stavas det så?) för hand, och det var rätt tidskrävande. Kanske man borde investera i en snedslå-veckare? Gillar verkligen modellen och det är även ett par knytbyxor som matchar på gång!

Mönster: "Sy till barnen" Gunther, stl 1år

Material: Rött tyg från IKEA (otroligt mjukt och skönt) svart tyg med färgglada knappar på (hade hemma)

2 kommentarer:

Heimlaga sa...

Jag har en snedslåvikare, men använder den sällan. Tycker det är väl så enkelt utan, då kan man ju också fritt välja bredd. Har också nyligen köpt en pressarfot med varierbar bredd för kantband, men jag har inte riktigt lärt mig den än...

Sofie sa...

Jättefin kimono! Vad du är duktig och produktiv!